Työturvallisuudesta on tullut yksi tärkeimmistä prioriteeteista organisaatioille kaikkialla maailmassa. Koska turvalliset työpaikat ovat myös tuottavia, työnantajat yrittävät löytää uusia tapoja pitää kaikenlaiset työntekijät terveinä ja turvassa.

Työturvallisuus määritelmä

Työntekijöiden turvallisuudella tarkoitetaan turvallisen työympäristön, turvallisten laitteiden, toimintaperiaatteiden ja menettelyjen tarjoamista työntekijöiden terveyden ja turvallisuuden varmistamiseksi. Vuonna 2020 työturvallisuudesta on tullut yksi tärkeimmistä huolenaiheista monille työnantajille. COVID-19-pandemia ei vain lisää sairauksia, vaan etätyön ja hajautettujen työpaikkojen syntyminen vaikeuttaa työnantajien tavoittamista etulinjassa oleviin ja freelance työntekijöihinsä.

Vaikka organisaatioilla on ennenkaikkea moraalinen velvollisuus varmistaa turvalliset työolot, vaarallisilla työpaikoilla voi olla vakavia oikeudellisia ja taloudellisia seurauksia työnantajille.

Työpaikan turvallisuuden säilyttämisen merkitys

Työturvallisuudella on merkittävä vaikutus yritysten suorituskykyyn. Toisin sanoen turvallisissa työympäristöissä on vähemmän onnettomuuksia, mikä johtaa pienempiin työterveyskustannuksiin, parempaan työntekijöiden säilyttämiseen ja tyytyväisyyteen, vähemmän työntekijöiden seisokkeihin ja vähemmän uudelleenkoulutukseen.

  1. Työntekijät arvostavat turvallisia työympäristöjä, koska tämä on merkki siitä, että työnantaja välittää heidän hyvinvoinnistaan. Siksi työntekijät, jotka tuntevat olonsa turvalliseksi työssään, ovat myös uskollisempia työnantajilleen ja pysyvät pidempään organisaatioissaan.
  2. Yritys voi joutua vakaviin taloudellisiin vaikeuksiin, jos työntekijä loukkaantuu työssä.
  3. Työntekijät, jotka tuntevat olonsa turvalliseksi työympäristössään, ovat myös tuottavampia kuin ne, jotka ovat loukkaantuneet aiemmin. Työpaikkavaarojen poistaminen antaa työntekijöille mahdollisuuden pysyä investoituna työhön.
  4. Yritykset, jotka eivät investoi työturvallisuuteen, kehittävät nopeasti vaarallisen työnantajan maineen, jolla on suuri vaikutus työnantajan brändäykseen ja kykyjen houkuttamiseen.