Sanonta “ympäri mennään ja yhteen tullaan” ei välttämättä päde monen mielestä ainakaan automaattisesti yritysmaailman markkinointi- ja investointistrategian suhteen. Mutta usko tai älä, varallisuus eli raha liikkuu kädestä käteen, tarkoittaen sitä, että mikäli et investoi tai käytä rahaa, kuiva kahiseva ei myöskään liiku sinun suuntaasi. Fiksu yritysinvestointi määrittää myös sinun yrityksesi menestyksen markkinoinnin suhteen.
Nuukuutta seuraa epäaktiivisuus
Me suomalaiset emme tykkää käyttää rahaa, ainakaan julkisesti. Valitettavasti tämän kaltainen myrkyllinen asenne vallitsee vieläkin enemmän tai vähemmän myös yritysmaailmassa. Tarkemmin sanottuna, yritys A haluaa, että yritys B ostaa heiltä kovalla hinnalla, mutta A ei halua ostaa B:ltä, vaan etsii mieluummin ilmaisia ratkaisuja. Tuloksena on staattinen rahaliikenne, joka ei johda kokonaiskulutuksen kasvuun eikä täten tuotteiden kysyntään. Taantumassa elävä Suomen yhteiskunta ei missään tapauksessa kaipaa tilannetta, jossa ihmiset eivät liikuta rahaa keskenään.
Hyväksi onneksi viimeisin talouskriisi herätteli Suomen yhteiskuntaa ja varsinkin yritysmaailmaa tarkastelemaan premissejään. Investointien leikkaaminen johtaa kysynnän surkastumiseen ja näin ollen tuotanto ei ole pitkällä aikavälillä kannattavaa. Miten sitten pienet ja keskisuuret yritykset voisivat investoida varojaan fiksusti esimerkiksi markkinointiin? Erityisesti “somen” eli sosiaalisen median kautta markkinoinnista on tullut kustannustehokas ratkaisu, jonka avulla yritykset tavoittavat tarvittavat asiakkaat helposti ja vaivattomasti.
Helli asiakkaitasi
Mutta miten B2B-myynnin kanssa pitäisi menetellä? Axon Profil iski kultasuoneen myymällä liikelahjoja, joiden avulla yrityksesi voi muistuttaa yrityskumppaneita yhteistyönne tärkeydestä. Mikä hienointa, lahjat eivät ylitä hyvän maun rajaa, vaan ovat erittäin käytännöllisiä ja samalla tarpeeksi yksinkertaisia. Toki jokainen yritys määrittelee itselleen lahjojen ajankohdan ja määrän, mutta perusperiaate pätee joka tapauksessa. Yritysmaailmassa vallitsee viidakon lait – tarkoittaen sitä, että yrityssuhteiden ylläpitoon annetaan ainoastaan yksi tilaisuus.
Axon Profil tarjoaa sinulle tarvittavat jäänrikkojat yrityssuhteiden ylläpitämiseen. Laitetaan hyvä – eli raha – kiertämään kädestä käteen tuottamalla lisäarvoa yritysmyynnin kautta. Näkyvyyttä saavutetaan nykyään fiksulla markkinoinnilla ja asiakassuhteilla, ei puskaradion tai nuukuuden kautta. Muutoksen tuulet puhaltavat monella tavalla ja menestyksen laivaan eivät mahdu ne, jotka saapuvat satamaan jälkijunassa ilman tuliaisia.
Pienimuotoiset liikelahjat ovat osa liike-elämää. Niiden avulla tarjotaan yrityksille mahdollisuus ilmaista arvostusta yhteistyökumppaneille, asiakkaille, mutta myös työntekijöille. Haluatko vahvistaa esimerkiksi suhteita tai edistää brändisi näkyvyyttä? Artikkeli tarkastelee liikelahjojen merkityksiä ja hyötyä liike-elämässä. Esimerkiksi Yle on uutisoinut liikelahjoista. Kaikki liikelahjat eivät sovi kaikille, joten kiinnitä huomiota kenelle lahja annetaan.
Ilmaise arvostusta liikelahjalla
Liikelahjat ovat tapa osoittaa kiitollisuutta ja arvostusta esimerkiksi asiakkaita ja työntekijöitä ja miksi ei myös liikekumppaneita kohtaan. Yrityksen liikelahjoilla on arkipäiväinen rooli, niitä annetaan ja saadaan mielellään.
Niillä huomioidaan liikekumppaneita ja halutaan osoittaa heidän tärkeyttä. Laadukas sekä huolella valikoitu lahja implikoi, että yritys arvostaa vastaanottajaa ja haluaa jatkaa yhteistyötä myös tulevaisuudessa. Tämä on tärkeää yritystoiminnassa.
Yritys muistetaan liikelahjoista
Liikelahjat ovat myös tehokas tapa edistää yrityksesi brändin omaa näkyvyyttä. Painattamalla yrityksen logo tai nimi lahjoihin, toimivat ne käytännössä pieninä konkreettisina mainoksina. Näin brändi näkyy myös muille tahoille, kuten kuluttajille.
Esimerkiksi erilaiset käyttöön tulevat esineet kuten kynät, mukit tai avaimenperät yrityksen logolla varusteltuna tuovat yritykselle näkyvyyttä kun niitä käytetään ihmisten arjessa.
Liikelahjat ovat tärkeä osa liike-elämää, ne tarjoaa hyötyjä yritykselle. Niiden avulla osoitetaan kiitollisuutta ja ne edistetään brändin näkyvyyttä. Lahjat voivat vahvistaa myös yhteisöllisyyttä. Valitsethan kuitenkin liikelahjat huolella, sillä väärin valittu lahja voidaan tulkita kulttuurieroista johtuen väärin.