Mikä on yrityksen brändi? Brändi luodaan jo yrityksen alkumetreillä, kun tiedetään mihin firma on tulevaisuudessa menossa ja millaisen kuvan se haluaa asiakkailleen antaa. Yrityksellä tulee olla arvot, joiden mukaan se pyrkii toimimaan joka päivä. Haasteita arvojen noudattamiselle tuo muun muassa henkilöstön lisääntyminen, sillä henkilökunnan tulisi myös noudattaa yrityksen arvoja. Mikäli arvojen omaksuminen onnistuu myös henkilökunnan suunnalta, on firman menestys taattu, jos vain noudatetaan samaa linjaa. Brändi rakentuu siis yrityksen mukana kivijalan tavoin, sitä ei voi rakentaa enää vuosien jälkeen sitten, jos ollaan menty jo metsään. Jos ollaan jo menty hakoteille, kannattaa siinä tapauksessa ehkä miettiä yritykselle uutta nimeä ja ilmettä. Joka tapauksessa, yrityksen brändi on kuin lapsi jonka kasvua vaalitaan ja edesautetaan jatkuvasti, jotta synnytetty tuotos jatkaisi kasvuaan niin laadukkaasti kuin mahdollista.
Keinoja brändin tunnettavuuden lisäämiseen
Kun yrityksen brändi on rakennettu oikein alusta alkaen, täytyy miettiä, miten brändin tunnettavuutta voidaan lisätä entisestään. Keinoja on monia ja yksi niistä on esimerkiksi osallistua mahdollisimman moneen oman alan tapahtumaan, jossa pääsee esittelemään tuotteitaan tai palveluitaan mahdollisimman monelle potentiaaliselle asiakkaalle. Kotimaan messut ovat erinomaisia kohtaamispaikkoja asiakkaiden ja mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Messujen avulla pääsee myös verkostoitumaan toisten yritysten kanssa ja tekemään mahdollisesti tulevaisuudessa yhteistyötä. Toinen hyvä keino on satsata liikelahjoihin, joita yritys voi jakaa asiakastapaamisissaan ja tapahtumissa hyville ja mahdollisille tuleville asiakkaille. Käteviä liikelahjoja ovat esimerkiksi mustekynät tai kaulanauhat yrityksen värityksellä ja logolla, jolloin saajalle jää mukava muisto firmasta, joka saattaa säilyä jopa vuosikausia. Koskaan ei tiedä milloin asiakas tarvitsee kyseisen yrityksen tuotteita tai palveluita ja ottaa yhteyttä saamansa liikelahjan ansiosta.Brändinäkyvyyttä voi lisätä myös netin kautta, markkinoimalla omaa yritystä omien koti- tai facebook -sivustojen kautta. FB–sivustoilla erittäin käytetty keino on jokin vetävä arvonta, kuten muun muassa isohko rahalahjakortti, joka vetää puoleensa tykkääjiä ja jakajia. Arvonnoissa on käytetty houkuttimina myös esimerkiksi kylpytynnyreitä tai jopa ilmaisia tontteja. Nettimainonnassa on tänä päivänä lähes kaikki sallittua ja mahdollista.